Pierwsza edycja HackCarpathia za nami

9 kwietnia, 2024

Trzy najlepsze projekty zostały nagrodzone w największym rzeszowskim hackathonie HackCarpathia, organizowanym wspólnie przez Wyższą Szkołę Informatyki i Zarządzania w Rzeszowie oraz Podkarpackie Centrum Innowacji. W zmaganiach, które odbyły się w siedzibie PCI, wzięło udział 250 uczestników.

W kategorii gaming zwyciężyli twórcy projektu Future of Generations. Uczniowie szkół średnich z Leżajska i Łańcuta stworzyli grę komputerową: gracz musi tak zarządzać miastem, aby zużywać jak najmniej wody czy energii i nie dopuścić do zanieczyszczenia środowiska.

W kategorii inteligentne specjalizacje województwa podkarpackiego nagrodę otrzymał zespół Anonimowi Anabolicy za projekt AI X-RAY. Ich pomysł opiera się na skanowaniu bagażu na lotniskach przy wykorzystaniu sztucznej inteligencji. Celem jest oszczędność czasu i uniknięcie opóźnień, które co roku generują dla linii lotniczych ogromne koszty. Zespół tworzą studenci z Politechniki Rzeszowskiej i Uniwersytetu Jagiellońskiego.

Nagrodę specjalną Podkarpackiego Centrum Innowacji zdobyli twórcy projektu LAIght za pomysł inteligentnego systemu oświetlenia miejskiego pozwalającego zapalać tylko te latarnie, w pobliżu których są ludzie. Autorzy uczą się w Politechnice Rzeszowskiej, Wyższej Szkole Informatyki i Zarządzania i  Zespole Szkół Plastycznych w Rzeszowie.

– Pierwsza edycja HackCarpathia pokazała, jak ogromny potencjał drzemie w młodych ludziach z naszego regionu. Gratuluję im kreatywności, zapału i wytrwałości w dążeniu do sukcesu. Wrażenie robi zarówno frekwencja, jak i merytoryczny poziom tej rywalizacji. Dziękuję Wyższej Szkole Informatyki i Zarządzania za zaproszenie do współorganizacji tej wyjątkowej imprezy i już myślę o kolejnej edycji – podkreśla Prezes Zarządu PCI Michał Tabisz.

Każda ze zwycięskich drużyn otrzymała nagrodę pieniężną w wysokości 5 tys. zł.

– Wszystkie projekty były innowacyjne i ciekawe. Większość z nich odnosiła się do różnych celów zrównoważonego rozwoju. Wybór najlepszych nie był łatwy. Liczył się nie tylko sam pomysł, jego innowacyjność czy model biznesowy ale także sposób, w jaki został zaprezentowany. Jestem pod wrażeniem pomysłowości, kompetencji i zapału młodych osób! – ocenia dr Barbara Przywara, Prorektorka WSIiZ ds. Nauczania, która brała udział w pracach jury.

Hackathony świetnie sprawdzają się jako sposób na łączenie świata akademickiego oraz biznesowego, a udział osób młodych daje szansę na nowe spojrzenia i oryginalne pomysły. Zgłoszone projekty są nie tylko ciekawe, ale i obiecujące. Na pewno warto przyglądać się dalszym krokom nie tylko zwycięzcom HackCarpathii, ale także wszystkim uczestnikom, i mocno trzymać za nich kciuki – mówi Rektor Wyższej Szkoły Informatyki i Zarządzania w Rzeszowie, dr hab. Andrzej Rozmus, prof. WSIiZ, współorganizator HackCarpathia.

W HackCarpathii wzięło udział ponad 250 uczestników, ekspertów oraz mentorów. Zgłoszono 41 pomysłów: 13 w kategorii gaming oraz 28 w kategorii inteligentne specjalizacje województwa podkarpackiego. Rywalizacja trwała 24 godziny, była bardzo wyczerpująca, ale – jak podkreślają wszyscy uczestnicy – odbywała się w bardzo kreatywnej i przyjaznej atmosferze.

Udostępnij
Skip to content